دسته‌بندی نشده

راهنما خرید دستگاه جوش

Rate this post

جوشکاری انواع و اقسام بسیار متنوعی دارند که بسته به جنس قطعات می‌توان از روش‌ها و دستگاه‌های مخصوصی استفاده کرد.

در این بین جوشکاری انواع فلزات از پرکاربرد ترین روش‌های جوشکاری می‌باشد که از دستگاه‌ها و روش‌های بسیار متنوع استفاده می‌شود و هریک از فلزات جوش مخصوص به خود را دارند. یکی از معمول ترین و مرسوم ترین روش‌های جوشکاری که به طور گستردهایی در صنایع مختلف استفاده می‌شودو  نقطه جوش ، جوش طلا و نقره ، جوش زیر پودری و انواع جوشکاری‌های اصطکاکی که هر کدام از اینها مزایا و معایب خاص خود را دارند که در چندین مقاله به صورت جداگانه به بررسی انواع این جوشکاری‌ها خواهیم پرداخت.

در ادامه این مطلب  راهنمای کاملی برای خرید دستگاه جوش، شامل :کاربرد دستگاه جوش،نکات مهم در هنگام خرید دستگاه جوش، انواع دستگاه‌های جوش، معایب، مزایا و نحوه عملکرد آنها و عوامل موثر بر قیمت دستگاه جوش تهیه کرده‌ایم.  با آوا ابزار همراه باشید.

دستگاه جوش چیست؟

دستگاه جوش دستگاهی است که برای اتصال مواد به یکدیگر استفاده می شود. دستگاه های جوشکاری حرارتی تولید می کنند که قطعات فلزی را ذوب و به یکدیگر متصل می‌کند.

ابزارهای جوشکاری یکی از نیازهای ضروری هر صنعتگر حرفه‌ای می‌باشد. اما دستگاه‌های جوش ویژگی‌های متفاوتی دارند به همین دلیل با توجه به نیازهای پروژه مورد نظرتان باید ابزار مناسب خودتان را انتخاب کنید.

قبل از اینکه دستگاه جوشکاری را انتخاب کنید، باید بدانید که از چه نوع تکنیک جوشکاری استفاده خواهید کرد. هر تکنیک جوشکاری به نوع خاصی از جوشکار نیاز دارد.

چرا از دستگاه جوش استفاده میشود؟

این فرآیندها از منبع تغذیه جوشکاری برای ایجاد و حفظ قوس الکتریکی بین الکترود و ماده پایه برای ذوب فلزات در نقطه جوش استفاده می‌کنند. آنها می‌توانند از جریان مستقیم (DC) یا جریان متناوب (AC) و الکترودهای مصرفی یا غیر مصرفی استفاده کنند.

چرخه عملکرد دستگاه جوش

فاکتوری که در هنگام خرید دستگاه جوش باید به آن دقت کنید چرخه عملکرد دستگاه است. چرخه عملکرد به معنای مدت زمان کارکرد بی وقفه دستگاه و پس از آن مدت زمان لازم برای خنک شدن است. این پارامتر در مورد دستگاه‌های جوش بر اساس درصد بیان می شود  و در بازه زمانی ۱۰ دقیقه ای ارزیابی می شود.

برای مثال اگر چرخه عملکرد دستگاه جوش ۵۰ درصد باشد، یعنی دستگاه در یک بازه زمانی ۱۰ دقیقه ای ۵ دقیقه کامل کار می‌کند و پس از آن به ۵ دقیقه کامل برای خنک شدن نیاز دارد. هرچه جریان تولیدی دستگاه بالاتر باشد نیاز دستگاه به خنک شدن نیز بالاتر می‌رود. بنابراین دستگاه‌های جوشکاری صنعتی و کارگاهی چرخه عملکرد بالاتری نسبت به دستگاه‌های مناسب برای مصارف خانگی دارد.

راهنما خرید دستکاه جوش

انواع دستگاه‌های جوش

جوشکاری روش‌های متفاوتی مانند جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری TIG، جوشکاری MIG و جوشکاری الکترود دارند. همانطور که در مقدمه اشاره کردیم ابزار جوش را باید طبق نیازی که دارید انتخاب کنید.

به طور مثال برای جوشکاری قوس الکتریکی باید از دستگاه جوش co2  استفاده شود و از دستگاه جوش آرگون برای جوشکاری قوس تنگستن(TIG) استفاده می‌شود.

دستگاه‌های جوش به چند بخش زیر تقسیم می‌شوند:

دستگاه جوش اینورتر (inverter)

دستگاه جوش اینورتر تکنولوژی نوین در صنعت جوشکاری است که در سال‌‌های اخیر به دلیل مصرف کم برق و سبک بودن در جهان محبوب شده‌است. IGBT و MOSFETتکنولوژی استفاده شده در این دستگاه می‌باشند اما تعمیر IGBT به علت پیچیدگی بیشتر دشوارتر است.

این دستگاه جریان AC  را به جریان متناوب DC تبدیل می‌کند. اینورترها جریان بالایی را تولید می‌کنند که با ولوم آمپر قابل تنظیم و کنترل است.

مزایا و معایب دستگاه جوش اینورتر

از ویژگی‌های مهم این ابزار سبک و قابل حمل بودن، بازدهی بالا، مقرون به صرفه بودن، عدم ایجاد آلودگی صوتی، قابلیت کنترل جریان و امکان استفاده از برق خانگی می‌باشد.

قیمت بالا، هزینه تعمیر بالا، از بین رفتن بردها در دمای پایین و گرم شدن زیاد هنگام قرار گرفتن روی رادیاتور ترانسفورماتور از معایب این دستگاه جوش می ‌باشد.

اینورتر

 

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‎ی اینورتر جوشکاری، مقاله اینورتر جوشکاری را در همین سایت مطالعه کنید.

دستگاه جوش CO2

یکی دیگر از انواع دستگاه‌های جوش دستگاه جوش CO2 می‌باشد، شما می‌توانید از این ابزار در کارخانه‌های صنعتی خود استفاده کنید.(صنایعی مانند خودروسازی، پتروشیمی و لوازم خانگی و غیره )

استفاده از گازهای بی اثر مانند دی اکسید کربن در جوشکاری روشی مرسوم است که با نام MAG شناخته می‌شود، همچنین با کمک این دستگاه قطعات فلزی و غیر فلزی به راحتی متصل خواهند شد.

مزایا دستگاه جوش CO2

به دلیل ارزان بودن گاز CO2 نسبت به آرگون استفاده از این گاز مقرون به صرفه است. یکی دیگر از مزایا گاز CO2 عدم ایجاد جرقه خود عاملی است، که کیفیت و ایمنی بیشتری خواهد داشت.

دستگاه جوش کربن دیی اکسید

 

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی دستگاه جوش کربن دی اکسید، مقاله دستگاه جوش  کربن دی اکسید را در همین سایت مطالعه کنید.

دستگاه جوش ترانسفورماتور

از ساده‌ترین دستگاه‌های جوش، ترانسفورماتور است که به رو نوع ساده و پیچیده تقسیم می‌شوند. نوع ساده آن با باتری ماشین و نوع پیچیده با سیستم IGBT طراحی شده است، که ولتاژ و جریان متوسط را به ولتاژ پایین و جریان بالا تبدیل می‌کند. همچنین جریان خروجی را به دلخواه می‌توانید تعیین کنید.

دستگاه ترانسفورماتور سیستم تنظیم آمپر دارد که از برای استفاده از الکترودهای مختلف می‌باشد. دقت کنید که این ابزار هنگام کار جرقه زیادی تولید می‌کند.برای اطمینان از روشن بودن دستگاه باید لامپ سیگنال و کلید اصلی را بررسی کنید.

ترانسفورماتور

دستگاه جوش آرگون

جوشکاری به روش TIG از روش‌های مهم در صنایعی مانند پتروشیمی، نظامی و نیروگاه‌های برق است که با کمک دستگاه جوش آرگون انجام می‌شود.

در این دستگاه جوش نیز گاز بی اثری به نام آرگون و الکترود استفاده شده‌است، از دستگاه جوش آرگون برای جوشکاری فلزهای سخت و غیر سخت، صفحات نازک و لوله‌های تحت فشار استفاده می‌شود.

مزایا و معایب دستگاه جوش آرگون

از مزایای ابزار جوش آرگون قابلیت جوشکاری با دقت زیاد، بهره بالا، دسترس بودن حوضچه مذاب و عدم نیاز زیاد به پاکسازی دستگاه می‌باشد.

میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی دستگاه جوش آرگون ، مقاله دستگاه جوش آرگون را در همین سایت مطالعه کنید.

دستگاه جوش گام مدل Pars Cut 150 TAW

دستگاه جوش رکتی فایر

رکتی فایر جریان 220 یا 380 ولت را به جریان dc تبدیل می‌کند و مشابه ترانسفورماتورها اما با یک سیستم یکسو کننده هستند. در این دستگاه جوش شما می‌توانید با کمک ولوم بین دو روش SMAW و GTAW  انتخاب کنید.

این دستگاه برای استفاده نیازی به تجربه زیاد ندارید و برای مبتدیان نیز مناسب است، همچنین توانایی کار با قوس الکتریکی به صورت مداوم را دارد.

مزایا و معایب دستگاه جوش رکتی فایر

دستگاه جوش رکتی فایر دارای طراحی مناسب، مصرف برق کم، قوس الکتریکی پایدار، نوییز پایین و توانایی جوش فلزات ضد آهنگ می‌باشد، اما قیمت بالا و افت ولتاژ از معایب این دستگاه است.

 

 

دستگاه جوش ارگون

 

 

نکات مهم هنگام خرید دستگاه  جوش

قیمت دستگاه جوش:

قیمت دستگاه جوش نقش مهمی در انتخاب کاربر ایفا می‌کند، در واقع قیمت دستگاه جوشکاری می‌تواند در انتخاب شما تاثیر زیادی بگذارد. بنابراین ابتدا لازم است میزان بودجه خود را مشخص کنید تا برحسب آن گزینه مناسب خود را انتخاب نمایید.

نوع دستگاه:

همان طور که می‌دانید بسته به نوع کاربری و نیاز افراد، دستگاه جوشکاری متنوعی تولید شده اند. بنابراین لازم است تا با مشخص کردن نوع نیاز خود نمونه خانگی، نیمه صنعتی و یا صنعتی این دستگاه را تهیه نمایید.

اندازه و وزن:

دستگاه‌های جوش بسته به اندازه هسته‌های آهنی داخل موتور و قدرت جریان خروجی از اندازه‌ها و وزن‌های مختلفی برخوردار هستند که می‌توانید با توجه به نیاز خود آن را مشخص نمایید. اگر به صورت مدام باید دستگاه را با خود حمل نمایید دستگاه های سبک تر برای شما مناسب هستند. دستگاه‌هایی با بدنه سبک به دلیل بهره مندی از کیفیت مرغوب در ساخت، از قیمت بالاتری برخوردار هستند. بنابراین وزن و ابعاد این دستگاه می‌تواند در قیمت دستگاه جوشکاری موثر باشد.

میزان آمپر ورودی :

میزان جریان ورودی مورد نیاز برای دستگاه جوشکاری چیزی حدود 10 تا 18 آمپر است. اما این مقدار در دستگاه‌های معمولی بالای 25 آمپر می‌باشد که این مقدار می‌تواند به سیم کشی محل آسیب وارد کند. پس لازم است آمپر ورودی دستگاه را مورد بررسی قرار دهید.

طول سیم:

پیش از خرید به طول سیم برق دستگاه توجه داشته باشید. چراکه اگر طول آن بیش از حد کوتاه باشد برای هر بار استفاده به سیم سیار نیاز پیدا می‌کنید و همچنین اگر خیلی بلند باشد در هنگام جمع کردن زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.

جنس انبر و کابل:

جنس انبر و کیفیت کابل آن هم از موارد با اهمیتی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر جنس دسته انبر جوشکاری خیلی ضعیف باشد و به طور اتفاقی از دست شما به زمین بیفتد، غیر قابل استفاده می‌شود. همچنین در صورتی که جنس کابل هم ضعیف و بی‌کیفیت باشد، با چندین بار استفاده از دستگاه باید آن را تعویض نمایید.

گارانتی:

همیشه مدل‌هایی را خریداری نمایید که دارای ضمانت هستند، چرا که تمام شرکت‌های معتبر محصولات باکیفیت خود را به همراه گارانتی عرضه می‌کنند. بنابراین داشتن ضمانت می‌تواند دلیل بر کیفیت بالای محصول باشد. کیفیت هم تاثیر زیادی بر روی قیمت دستگاه جوشکاری خواهد گذاشت.

نکاتی که هنگام خرید دستگاه جوش باید به آن توجه کرد:

1- نوع فلزی که نیاز به جوش دارد

2- ضخامت فلز مورد نظر و انتخاب الکترود مناسب برای آن

3- مقدار آمپر اینورتر که گفته شد برای مصارف خانگی و کارگاهی 200 و 250 آمپر بهرترین گزینه است

4- مقدار زمان جوشکاری با اینوتر یا در حقیقت چرخه کاری اینورتر

5- داشتن یا نداشتن صفحه نمایش دیجیتال

6- داشتن یا نداشتن کلید آرک فورس یا سوییچ قدرت نفوذ جوش

7- توانایی جوشکاری آرگون در اینورترهای MMA

8- پالس دار یا بدون پالس

از مواردی است که هنگام خرید دستگاه جوش باید در نظر بگیرید.

عوامل موثر بر قیمت دستگاه جوش:

یکی از عوامل تعیین کننده قیمت دستگاه‌های جوش کاری شدت جریان تولیدی آنهاست که هر چه بالاتر باشد دستگاه قوی‌تر شده و قیمت بالاتری پیدا می‌کند. دومین فاکتور برند تولید کننده دستگاه است. منطقی است که دستگاه‌های باکیفیت قیمت بالاتری دارند. از طرفی ماندگاری و دوام آنها نیز بالاتر است

قیمت دستگاه‌های جوش جوشکاری قدیمی و جدید اینورتر جوشکاری به عوامل زیادی بستگی دارد مانند میزان آمپر، کیفیت و نوع دستگاه متفاوت است. البته بسیار مهم است که از چه مارکی ساخته شده است. بعد از مارک و مشخصات فنی ، مواردی که با دستگاه تحویل داده می‌شوند ، گارانتی و خدمات پس از فروش عواملی هستند که قیمت دستگاه جوش را تعیین می‌کنند.

برندهای تولید کننده دستگاه جوش

برای اطلاع  بیشتر از بهترین برندهای دستگاه جوش،می‌توانید مقاله برندهای دستگاه جوش را مطالعه کنید.

 

در این مقاله به معرفی دستگاه جوش پرداختیم، نحوه کار آن را شرح دادیم و در مورد انواع مختلف آن توضیحاتی را ارائه کردیم. در سایت در آوا ابزار انواع مختلف دستگاه جوش با قیمت مناسب برای خرید فراهم شده اند، توصیه می‌کنیم آنها را بررسی کنید و در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوالی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

همانطور که می دانید بازار ابزار از متنوع ترین و پیچیده ترین بازارها است و انتخاب ابزار متناسب با کار که از کیفیت و استحکام بالا و همچنین قیمت مناسبی برخوردار باشد، کار آسانی نیست، سایت  آوا ابزار  نیز به منظور خدمات رسانی به مصرف کنندگان و تولید کنندگانی که به ابزارآلات صنعتی نیاز دارند، آماده است بهترین تجهیزات و ابزار را برای شما فراهم کند.امیدواریم مقاله  راهنمای خرید دستگاه جوش برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *