دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید فرز

راهنمای خرید دستگاه فرز
Rate this post

دستگاه فرز چیست؟

ماشین فرز، دستگاهی که ابزار دایره‌ای را می‌چرخاند؛ که تعدادی لبه برش به طور متقارن حول محور آن چیده شده‌اند. قطعه کار معمولاً در یک گیره یا دستگاه مشابهی که به یک میز بسته شده است که می‌تواند در سه جهت عمود بر هم حرکت کند نگه داشته می‌شود.

ما در آوا ابزار راهنمای جامعی برای خرید دستگاه فرز آماده کرده‌ایم ،در این مقاله به ساختار دستگاه فرز، کاربردهای فرز،انواع ماشین فرز و عوامل موثر بر قیمت دستگاه فرز می‌پردازیم.

فرزکاری چیست ؟

فرزکاری یا Milling یکی از فرآیندهای رایج ماشین‌کاری است که در آن بر خلاف فرآیند تراشکاری قطعه ثابت است (یا حرکت خطی دارد) و “ابزار برش چند لبه”  یا همان “تیغه ی فرز” دوران کرده (با کمک اسپیندل ماشین فرز) و از روی آن باربرداری می‌کند. یکی از شاخصه‌های تعریف فرآیند فرزکاری چند لبه بودن ابزار است (در غیر اینصورت تعریف فوق بر مته زنی و … نیز دلالت خواهد کرد).

مجموعه ی متنوعی از دستگاه‌های ماشین کاری مبتنی بر فرآیند فرزکاری (قطعه ثابت، ابزار متحرک) طراحی و ساخته شده که هر یک به نوعی دستگاه یا ماشین فرز نامیده می‌شوند و  می‌توانند برای عملیات‌های گوناگونی همچون پیشانی تراشی، شیارتراشی، سوراخ زنی، برش قطعات، ایجاد چرخ دنده، ایجاد سطوح شیب دار و … مورد استفاده قرار گیرند.

ساختار و اجزای ماشین‌های فرز

در تمامی دستگاه‌های فرز، یک محور (اسپیندل) برای چرخاندن ابزار وجود دارد که بر مبنای راستای آن، ماشین‌های فرز در سه گروه کلی طبقه بندی می‌شوند. به دستگاه‌هایی با محور دوران  افقی، ماشین فرز افقی  و به دستگاه‌هایی با محور دوران عمودی ماشین فرز عمودی گفته می‌شود. به دستگاه‌هایی که محور قابلیت دوران و قرارگیری در هر دو وضعیت عمودی و افقی را داشته باشد، ماشین فرز اونیورسال (Universal) گفته می‌شود.

 

 

راهنمای کامل خرید فرز

 

 

کاربردهای فرز

دستگاه فرز بر خلاف سایر ابزارهای برقی وظایف بسیار زیادی را انجام داده و قابلیت های بسیاری دارد.

کاربردهای متداول فرز

یکی از متداول ترین کاربرد‌های دستگاه فرز برای رفع بیرون زدگی های سنگ ، فلز و… می‌باشد، از سایر کاربردهای رایج این دستگاه برش قطعات با جنس‌های مختلف می‌باشد.

تیز کردن ابزارهای باغبان

دستگاه فرز علاوه بر بریدن و ساییدن می‌تواند نقش یک تیز کننده بسیار خوب را برای شما ایفا نماید که شما می‌توانید به وسیله ی آن انواع ابزار های خانگی و باغبانی خود را تعمیر نمایید، اما در انجام این کار سعی کنید دقت کافی را داشته باشید چرا که کار بسیار خطرناکی می‌باشد.

اما از دستگاه فرز در تراشکاری، پولیش کاری، پرداخت سطوح، برش و بریدن ورقه‌های فلزی، سنگ، بتن، کاشی، لوله‌های پی وی سیP V C و حتی برای بریدن پیچ و تیز کردن ابزار آلات هم استفاده می‌شود.

یکی از رایج ترین کاربردهای این ابزار برای رفع بیرون زدگی سنگ و فلز و صاف کردن سطوح می‌باشد. همچنین این ابزار برای از بین بردن زنگ آهن، رنگ روی فلزات، سمباده زدن روی فلز و چوب، کنار تراشی، شیار درآوردن و …می باشد.

انواع دستگاه فرز

ماشین فرز افقی

محور ماشین فرز افقی بر محور افقی حرکت می‌کند. ماشین‌های فرز افقی بیشتر برای تراشیدن سطوح و شیارهای مستقیم و مارپیچ و فرم تراشی و رنده تراشی به کار می‌روند. یک ماشین فرز ساده به طور معمول از: ستون ـ محور مکانیزم جعبه دنده -جعبه دنده سرعت – میز – بازوی فوقانی – گلویی – صفحه رنده بند و زانوی ماشین تشکیل می‌شود.

 

فرز افقی

 

ماشین فرز یونیورسال (اونیورسال)

ماشین فرزکاری یونیورسال (یا به قول برخی صنعتی ها اونیورسال) دارای محور کار عمودی و افقی است و ساختمان آن شبیه به ماشین فرز افقی است. میز این ماشین‌ها معمولا حدود 40 درجه به چپ و راست قابلیت انحراف دارد. حرکت دورانی قطعه کار نیز به طور هم زمان با حرکت میله هادی میز از طریق چرخ دنده‌های تعویضی ایجاد می‌شود.

از این رو این ماشین‌ها علاوه بر براده برداری‌های معمول، می‌توانند شیارها، چرخ دنده‌ها، تیغه فرزها، قطعات مارپیچ و دنده‌های حلزونی را نیز تولید کنند.

 

دستگاه فرز

ماشین فرز عمودی

ساختمان ماشین فرز عمودی شبیه ماشین فرز افقی ست با این تفاوت که محور اصلی آن عمود است و میز آن در سه جهت عمود به یکدیگر حرکت می‌کند.کله‌گی اين ماشن قابليت این را دارد که حول محوری دوران کند، بنابراين می‌توان سطوح شيب دار را به راحتی فرزکاری نمود. مقدار انحراف مشخص و قابل تنظيم است. این وضعیت در قرار گیری ابزار برشی و اسپین در باعث می‌شود که محدوده حرکتی دستگاه بیشتر به صورت عمودی باشد و به همین دلیل برای برش‌های عمودی و برای سوراخکاری و حفاری مناسب هستند.

این ماشین‌ها قابلیت حرکتی بسیار بالایی دارند و به همین دلیل می‌توان آنها را پیشرفته‌ ترین دستگاه فرز معرفی کرد.

 

 

فرز عمودی

 

 فرز سنگ رومیزی

سنگ رومیزی یک ابزار پرکاربرد برای پروژه‌های صنعتی و نیمه صنعتی می‌باشد. با   فرز سنگ رومیزی می‌توان عمل سنگ زنی را انجام دهید. سنگ زنی یکی از فرآیندهای تغییر شکل دادن فلزات از طریق براده برداری  است که به وسیله ابزاری به نام چرخ سنباده و یا سنگ سنباده صورت می‌گیرد. از این عمل برای ایجاد کیفیت سطح بالا و دقت اندازه زیاد، تغییر شکل مواد سخت و محکم مانند فولاد و ابزار تیز کنی استفاده می‌شود. در کارگاه‌های صنعتی معمولا از چرخ سنباده رومیزی یا پایه دار دو طرفه استفاده می‌کنند که اغلب یک طرف دستگاه سنگ سنباده نرم و طرف دیگر سنگ سنباده زبر قرار دارد.

فرز سنگبری

دستگاه فرز سمباده

همانطور که از اسم این دستگاه مشخص است از دستگاه فرز سمباده برای  صیقل دادن، شکل دادن،‌ حذف خوردگی‌ها و پوسیدگی‌های فلز و پولیش کردن استفاده می‌شود .این دستگاه در دو مدل رومیزی و دستی تولید می‌شود.

فرز سمباده

دستگاه فرز انگشتی

فرزهای انگشتی معمولا با سرعتی معادل ۲۷۰۰۰ دور در دقیقه (RPM) می‌چرخند. این میزان سرعت در مقایسه با انواع بزرگ‌تر فرزها بیشتر است، اما گشتاور کمتری دارد. RPM بالا و گشتاور پایین دستگاه فرز انگشتی را برای کارهای ظریف‌تر مناسب میکند.

این دستگاه فرز در ابعاد کوچک‌ ساخته می‌شود و برای کارهایی مثل شکل دادن، حکاکی کردن و نجاری  و تراشیدن و صیقلی کردن اجسام گرد مثل لوله‌های فلزی نیز استفاده می‌شوند.

 

فرز انگشتی

قیمت دستگاه فرز و عوامل موثر بر آن

همانطور که گفته شد این دستگاه در انواع مختلفی تولید می‌شود و هر یک با توجه به کارایی و حتی اندازه، قیمت متفاوتی دارد. همواره برای مراکزی که به دنبال تهیه چنین دستگاه‌هایی هستند، قیمت دستگاه فرز  عاملی مهم است. بنابراین مهم است که شما در ابتدا هدف خود را شناسایی کنید و با توجه به نیاز و محیط خود اقدام به خرید فرز نوع مناسب خود کنید. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت این دستگاه، برند تولید‌کننده آن است.

بهترین مارک‌های فرز

بهترین مارک‌های فرز به ترتیب فرز بوش (ساخت آلمان)، فرز هیتاچی (ساخت ژاپن) . فرز دیوالت (ساخت آمریکا) هستند.

اگر تمایل دارید با برندهای دستگاه فرز بیشتر اشنا شوید، میتوانید مقاله برندهای دستگاه فرز  را مطالعه فرمایید.

برندهای مختلفی دست به تولید دستگاه فرز زده‌اند و قطعا برندهای رده بالاتر قیمت بالاتری را دارند. علاوه بر این با توجه به این که اکثر دستگاه‌ها ساخت کشورهای خارجی بوده و نیاز به وارد کردن آن‌ها وجود دارد. بنابراین باید تاثیر نوسانات قیمت ارز را هم روی قیمت فرز در نظر گرفت. وبسایت اوا ابزار در زمینه خرید و فروش انواع دستگاه فرز فعالیت می‌کند. برای استعلام قیمت و خرید دستگاه فرز با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. امیداوریم این مقاله،راهنمای خرید  دستگاه فرز برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *